Slimme graanopslag in het oogstseizoen: van lossen tot conditioneren in één systeem
Tijdens de oogst draait alles om snelheid, capaciteit en overzicht. Groeneveld Graanhandel uit Almkerk was toe aan uitbreiding van de graanopslag. De bestaande buitensilo’s voldeden niet meer aan de groeiende vraag. Jansen&Heuning realiseerde een nieuwe binnenopslag, waarin efficiënt lossen, transport en geautomatiseerde conditionering samenkomen.
De uitdaging: beperkte opslagcapaciteit en geen vloeiende doorstroming
In 2014 liet Groeneveld Graanhandel al twee BIN1500 buitensilo’s plaatsen door Jansen&Heuning. Maar met de groei van het bedrijf in de graanhandel ontstond de behoefte aan meer opslag. Tijdens het oogstseizoen moet snel gelost kunnen worden, zonder opstoppingen of onnodige handelingen. Daarnaast moest de opslag automatisch kunnen conditioneren, zodat de kwaliteit van de tarwe in topconditie blijft.
De oplossing: slimme binnenopslag met automatische beluchting
Jansen&Heuning ontwierp een doordachte installatie in een loods, volledig gericht op snelheid en gebruiksgemak. De kern van het systeem is een overrijdbare stortput met een lossnelheid tot 105 ton per uur. Vrachtwagens en kippers kunnen dwars door de loods rijden om te lossen, wat zorgt voor een soepele doorloop tijdens piekmomenten.
Via een bekerelevator wordt het graan omhoog gevoerd naar de nok van de schuur. Een bandsysteem verdeelt het product gelijkmatig over de opslagruimte. Ook aan het uitladen is gedacht: een valpijp in de graanopslag voert het graan terug naar de elevator en gaat vanuit daar middels een valpijp naar de vrachtwagen.
Voor het conditioneren van het graan zijn ondergrondse beluchtingskanalen, een drukbuis en hogedrukventilatoren geplaatst. Deze worden automatisch aangestuurd door sensoren, waardoor de tarwe automatisch en zonder handmatige acties wordt geconditioneerd.
Het resultaat
- Lossen tot 105 ton per uur,
- Vrachtverkeer kan door de schuur rijden voor een hoge doorloopsnelheid
- Automatische beluchting voor optimale opslagcondities
- Volledig verzorgd traject: engineering, productie, elektro en montage